Ce este și cum ne poate ajuta ACES?

ACES

Mulți dintre noi am experimentat, mai mult sau mai puțin, frustrări legate de traseul unui material filmat între diferitele departamente de producție și post. Poate că, într-un studio în care toate departamentele lucrează in-house, există un workflow de neclinitit, dovedit să dea rezultate consistente. Dar, într-o lume în care toți producătorii de echipamente par să adopte mai degrabă o atitudine anti-standardizare – adică fiecare cu standardul lui – și într-o lume în care producțiile cinematografice adună eforturi din ce în ce mai globale, nevoia de a stabili un limbaj comun pentru toți cei implicați e mai acută ca oricând.

Pe acest fond apare ACES (Academy Color Encoding System), inițiativa Academiei Americane de Film de a crea un workflow de post-producție standardizat și de a oferi o soluție de backup ‘future-proof’, printre altele.

Acest nou standard ne îndeamnă nu numai să învățăm un workflow, ci și să înțelegem mai bine anumite concepte care stau la baza meseriei noastre. Și ăsta e un lucru bun, în opinia mea.

Materialul de față nu este în nici un caz unul exhaustiv asupra topic-ului. Scopul lui este acela de a sumariza pricipalele concepte, de a oferi un punct de plecare celor interesați și de a încuraja dialogul.

 

Ce este ACES?

ACES definește două lucruri – un workflow și un spațiu de culoare. Să le luăm pe rând.

General vorbind, orice spațiu de culoare este definit de poziționarea culorilor primare, în cazul nostru RGB, în starea lor cea mai pură, pe diagrama CIE 1931, care reprezintă toate culorile perceptibile pentru ochiul uman. Toate culorile pe care le poate oferi un spațiu de culoare sunt incluse în triunghiul format de cele 3 culori primare (RGB). Mai jos o reprezentare a principalelor spații de culoare pe care le folosim: Rec709 pentru video HD, DCI P3 pentru cinema și ACES.

ACES Color Space

Nu numai că ACES este un spațiu de culoare mai mare decât celelalte spații standard, ci este un spațiu care include toate culorile perceptibile. Am putea spune deci că ACES este un spațiu de culoare nelimitat.

Workflow-ul ACES

La baza workflow-ului ACES stă conceptul de lumină liniară, care poate fi înțeles foarte ușor pornind de la următorul exemplu.
Dacă într-o cameră întunecată aprindem o lumânare, ochiul va simți o creștere perceptibilă de lumină. Dacă aprindem o a doua lumânare, vom simți o nouă creștere, dar nu la fel de mare ca prima. Dacă însă plecăm de la 10 lumânări aprinse, pe lângă care mai aprindem una, schimbarea va fi aproape imperceptibilă.
În concluzie, suntem mai sensibili la schimbări în zona de jos a intensității luminoase și mai puțin sensibili, pe măsură ce valorile urcă. Cea mai la îndemână aplicabilitate a acestui principiu este celebrul 18% gri, pe care ochiul îl percepe de fapt ca fiind 50% gri, adică la jumătatea distanței dintre alb și negru.
Spre deosebire de percepția noastră, senzorul oricărei camerei răspunde la lumină în mod liniar. Revenind exemplul de mai sus, pentru fiecare lumânare adăugată, expunerea senzorului crește cu o valoare direct proporțională.
Toți senzorii digitali captează, așadar, lumină liniară. Privită ca atare de un observator, imaginea rezultată nu va fi nici pe departe asemănătoare cu ceea ce se află în fața camerei. De aceea, după senzor, valorile de luminanță sunt re-mapate de o funcție matematică (practic o curbă), astfel încât, pe display, să vedem o imagine mai ‘corectă’.
Imaginea liniara, care reproduce întocmai valorile captate de senzor, se numește SCENE REFERRED, iar imaginea modificată pentru a putea fi vizualizată pe un ecran se numește DISPLAY REFERRED.
 ACES Workflow
Toate procesele pe care le suportă imaginea în faza de post-producție (grading, VFX) sunt calcule matematice. Aceste calcule sunt mai ușoare (și mai corecte) dacă ele se aplică unei informații de tip liniar. Este deci în avantajul nostru să lucrăm cu valori liniare. Ceea ce ne duce la primul pas din workflow-ul ACES.

IDT

Primul nostru scop este acela de a aduce imaginea la stadiul ei liniar (scene-referred). Deducem că, pentru a realiza acest lucru, avem nevoie de inversul curbei aplicată de cameră.
Acesta este și primul pas al workflow-ului ACES, pe numele său IDT (Input Device Transform). IDT -ul are două componente – acel ‘invers’ al curbei și o transformare matematica (e o matrice, de fapt), care transformă spațiul de culoare nativ al senzorului în spațiul de culoare ACES.

LMT

Buun. Acum suntem în ACES. Care sunt avantajele imediate?
  • Toți artiștii implicați schimbă materialul în această formă. Toți lucrează în același spațiu de culoare, aceeași gamma.
  • Orice tip de cameră va arăta (aproape) similar; ceea ce va ușura considerabil munca coloristului.
  • Departamentele de CGI / VFX lucrează cu date liniare
  • Lucrăm într-un spațiu de culoare imens (nelimitat, de fapt), în 16bits floating point, adică foarte precis, eficient și lossless.
  • Backup-ul făcut în ACES este future-proof, deoarece nu pierdem deloc informație.
Tot procesul de alterare artistică a materialului este încadrat în chenarul LMT – Look Modification Transform.

ODT

Să recapitulăm, pe scurt – senzorul camerei este lovit de valori liniare de lumină. Camera aplică apoi un transform (să-i zicem o curbă), astfel încât privitorul să distingă caraceristicile scenei. Noi aplicăm inversul acelui transform (îl anulăm, de fapt) și, astfel, ne întoarcem la valorile liniare ale scenei (scene-referred).
Avem numeroase avantaje de a manipula imaginea în această formă, dar trebuie să și vedem corect (perceptual) ceea ce facem.
Acesta este rolul ODT-ului (Output Device Transform). Practic, există câte un tip de ODT pentru fiecare tip de destinație: monitor video sau de calculator, proiector etc.

RRT

Am lăsat acest pas al workflow-ului intenționat la urmă, deoarece: 1 – efectul lui în pipeline este cel mai puțin sesizabil și 2 – există momentan doar un RRT, care se aplică indiferent de sursă sau destinație.

Rolul RRT-lui în pipeline este legat tot de felul în care vedem. Percepția noastră asupra culorilor este influențată de luminanța absolută a scenei. Să exemplific: o floare privită în miezul zilei, în lumină puternică, ne va părea mai colorată decât dacă o privim în condiții mai slabe de iluminare. Cu toate că, măsurabil, proprietățile spectrale ale florii sunt aceleași, impresia noastră este că intensitatea culorii diferă.

Avem de-a face cu o situație similară atunci când filmăm, să zicem, o scenă exterioară ziua, într-o luminanță absolută de 100.000 nits, pe care o proiectăm apoi pe un display HD cu o luminanță maximă de 100 nits. Să nu mai vorbim că, un ecran de cinema ne dă maxim 48 nits.

Aici intervine RRT-ul. Este practic o funcție care face culorile mai ‘corecte’ perceptual.

Al doilea motiv pentru care am lăsat acest ultim transform la sfârșit este și faptul că aici mi se pare că workflow-ul ACES este un pic restrictiv.

Întorcându-ne un pic în timp, pentru exact aceleași motive, o astfel de funcție a fost implementată și în tehnologia de fabricație a peliculei. Putem spune că pelicula avea un RRT ‘încorporat’. La elaborarea de către Academie a formulei, s-a ținut cont tocmai de acest comportament al peliculei și RRT-ul mimează oarecum comportamentul peliculei în acest sens.

Pe de o parte, Academia susține că workflow-ul ACES duce imaginea într-o zonă mai filmică (tocmai datorită acestui RRT). Părerea mea este că, totuși, o astfel de decizie ar fi trebuit să stea în totalitate în mâinile celor care elaborează look-ul unui material.


În momentul de față, ACES se află la varianta 1.0, adică prima variantă oficială și poate fi ales ca workflow în toate sistemele importante de color grading.  Având în vedere că cei care fac parte din comisia care ia decizii cu privire la ACES nu sunt doar niște cerecetători în halate, ci persoane care chiar lucrează în fruntea industriei (oameni de la Technicolor, Deluxe, etc.), presupun că versiunile viitoare nu pot aduce decât îmbunătățiri și că e o chestiune de câțiva ani (2-3) până când ACES va deveni pipeline-ul standard, cel puțin pentru producțiile cinematografice.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *