Cum și de ce să ne calibrăm monitoarele – partea 1

Calibration
Scopul consumatorului de content foto sau video este acela de a vedea, cât mai precis, intenția autorului. Scopul realizatorului de content este acela de a lucra și livra într-un standard care să asigure consistență, atât în procesul de producție și post, cât și în mediile de distribuție.

Înainte de a inta în detalii, trebuie să mărturisesc că, redactarea acestui articol vine din dezamăgirea venită din relația pe care mediul profesional de la noi o are cu acest topic. De multe ori, văd eforturi uriașe depuse din pre-producție până în post, care ajung să fie evaluate și finisate pe display-uri care “arată bine la ochi” sau “nu ne-au făcut probleme până acum”. Din păcate, multe aspecte ale industriei noastre nu sunt standardizate, dar, din fericire, felul în care trebuie să arate un monitor, este.
Trebuie să recunoaștem – calibrarea nu este un topic simplu, nu este un  proces de genul Wizzard, la instalarea unui program. Dar nu este nici complicat. Înțelegerea noțiunilor de bază ne ajută să luăm cele mai bune decizii cu privire la calibrarea setup-ului nostru, pentru nevoile noastre.
Voi împărți articolul în două părți – prima parte va fi baza teroretică, care ne va ajuta să înțelegem ce este, de fapt calibrarea. A doua parte va trata procesul de calibrare și va conține recomandări de best-practices și de software / hardware.
Orice întrebări, nelămuriri sau corecturi la prima parte sunt binevenite și vor fi abordate în partea a doua a articolului.
Baza teoretică, pe scurt
Trei concepte de bază sunt necesare pentru înțelegerea procesului de calibrare – spațiul de culoare, gamma și temperatura de culoare.
Spațiul de culoare este definit de poziționarea culorilor primare pe diagrama CIE 1931 (‘potcoava’ de mai jos) , care este o reprezentare a tuturor culorilor vizibile ochiului uman.
În consecință, orice spațiu de culoare cu 3 culori primare (de tipul RGB), va lua forma unui triunghi, toate culorile realizabile în acel spațiu de culoare fiind o combinație dintre cele 3 primare.
Cu cât primarele sunt mai depărtate, cu atât spațiul de culoare este mai mare și permite reproducerea unui număr mai mare de culori. Spațiile de culoare care ne interesează pe noi sunt sRGB și Rec709, care au aceleași culori primare și sunt standardele pentru grafică și broadcast.
 Temperatura de culoare pendulează între nuanțele de roșu (unde avem temperaturile calde) și cyan (rece). Linia pe care se face această trecere este reprezentată în diagrama de mai sus. S-a convenit ca punctul neutru (pentru alb/gri /negru pur) să se afle la temperatura de 6500K. Acest punct este denumit, pe scurt, D65.

Gamma
este o curbă aplicată semnalului video, care transformă valorile de luminanță de tip liniar (așa cum sunt ele interpretate de orice sistem digital) în valori care să pară corecte ochiului uman (vezi teoria lui 18% gri, perceput de noi ca fiind 50% gri).
Pentru sRGB, curba de gamma a fost standardizată la valoarea de 2.2, iar pentru Rec709, la 2,4.
 * Pentru cei care vor o explicație mai detaliată, gamma este, de fapt, o funcție exponențială, aplicată valorilor de luminanță ale semnalului, care sunt mapate de la 0 la 1 (0 pentru negru și 1 pentru alb).
De exemplu, pentru un 50% gri în valoare liniară, dacă calculăm 0,5 ridicat la puterea 2,2, o să ajungem la – ghici?… 0,18!
Ce este calibrarea?
Pornind de la bază teoretică de mai sus, putem defini destul de simplu ce înseamnă calibrarea.
1. Alinierea tuturor valorilor neutre, de la negru la alb (greyscale) la temperatura de culoare neutră (D65). Aceste valori neutre trebuie să se alinieze și la curba de gamma pe care o alegem ca standard – 2,2 sau 2,4.
2. Alinierea culorilor la standardul ales. Nu există valori definite pentru toate culorile unui spațiu de culoare, ci doar pentru culorile sale primare. Restul se calculează din acele primare. În funcție de precizia dorită și de nivelul de control pe care îl avem, putem calibra doar primarele și secundarele, sau putem ajusta un număr mult mai mare de puncte.
Principiul procesului de calibrare presupune
– trimiterea către monitor a unor valori de culoare RGB cunoscute
– măsurarea valorilor afișate de monitor, cu ajutorul unui colorimetru
– compararea valorilor trimise cu cele măsurate și corectarea acestora din urmă
Diagrama pipeline-ului de calibrare conține:
– Monitorul / TV-ul de calibrat
– Un colorimetru
– Un PC, cu un software care controlează colorimetrul și pattern-urile de culoare trimise către monitor. În unele cazuri, softul poate controla și parametrii din meniul monitorului și poate gerenera un profil de culoare sau un LUT de calibrare (mai multe despre LUT-uri și profile în partea a doua a acestui articol).
– în cazul unui monitor sau TV extern (neconectat la PC), avem nevoie de un generator de pattern-uri separat, care poate fi hardware sau software.
calibration-diagram
În partea a doua a articolului, voi detalia pașii de urmat pentru o calibrare corectă și recomandări pentru hardware / software. Pe curând!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *